BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Çağda İkonik Fotoğraf ve Toplumsal Hafıza İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2023, Sayı: 38, 84 - 110, 30.06.2023
https://doi.org/10.16878/gsuilet.1255403

Öz

İkonik fotoğraflar tarihsel olarak önemli anları, olayları ve kişileri temsil eden güçlü görsel imgelerdir. Olayların anlamlandırılması ve geçmişin nasıl hatırlanacağı konusunda izleyiciye rehberlik eder ve sahip oldukları söylemsel değer nedeniyle ideolojik mücadelenin aracı haline gelirler. İkonlaşan fotoğraflar sıradan fotoğraflardan farklı olarak geniş kitlelere ulaşarak, toplumsal hafızanın yapılandırılmasında önemli rol oynarlar. Çalışmada fotoğrafların ikonik değere erişme süreçleri hem geleneksel, hem de dijital medya yapısı içinde ele alınmaktadır. Geleneksel medya yapısı içerisinde bir fotoğrafın ikonik olabilmesi için öncelikle editoryal bir süzgeçten geçerek izleyiciyle buluşması gerekirken, dijital çağda medya profesyonellerinin tekelinin kırılmasıyla birlikte bu süreç değişmiştir. Katılımcı kültüre olanak tanıyan dijital medyada ikonik fotoğraflar kullanıcı pratikleriyle ortaya çıkmakta, bu sayede sıradan yurttaşların çektiği fotoğraflar da ikonlaşabilmektedir. Bu çalışmada toplumsal hafızanın görsel bir kaydı olan ikonik fotoğrafları ortaya çıkaran koşulların dijital çağdaki değişimi ve bu değişimin sonuçları fotoğraf ve hafıza ilişkisi çerçevesinde tartışmaya açılmaktadır. Çalışmada farklı görme biçimlerinin dahil olabildiği bir görsel evrende, toplumsal hafızanın daha çoğulcu ve demokratik bir biçimde oluşturulma potansiyeli taşıdığı sonucuna varılmaktadır.

Kaynakça

  • Alptürk, O. (2015). Geçmişten Günümüze İkonik Fotoğraf. Kontrast Dergi, 37-39.
  • Assmann, J. (2018). Kültürel Bellek. (A.Tekin, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Assmann, J. ve Czaplicka J. (1995). Collective Memory and Cultural Identity. New German Critique, 65, 125-133.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida. (R. Akçakaya, Çev), İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Başaran İnce, G. (2010). Medya ve Toplumsal Hafıza. Kültür ve İletişim, 13(1), 9-29.
  • Başaran İnce, G. (2014). Digital Culture, New Media and The Transformation of Collective Memory. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 21, 9-29.
  • Başlar, G. (2018). “Kullanıcı Üretimi” Kolektif Hafıza: Adalet Yürüyüşü Örneği. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 28, 143-175.
  • Becker, H.S. (2006). Fotoğraf ve Sosyoloji. (B.Yanıkkaya, Çev.), Toplumbilim, s.19, 45-67.
  • Berger, J. (2015). Bir Fotoğrafı Anlamak. (B. Eyüboğlu, Y. Salman, M. Gürsoy Sökmen, S. Sökmen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berger, J. ve Mohr. J. (2007). Anlatmanın Bir Başka Biçimi. (O.Akınhay, Çev.), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Bergson, H. (1988). Matter and Memory. New York: Zone Boo.
  • Bleiker, R. (2018). Mapping Visual Global Politics. R.Bleiker (Ed.), Visual Global Politics içinde (1-29). NewYork: Routledge.
  • Brink, C. (2000). Secular Icons: Looking at Photographs from Nazi Concentration Camps. History&Memory, 12(1), 135-150.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, I. Cilt: Ağ Toplumunun Yükselişi (E. Kılıç, Çev.), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2013). İsyan ve Umut Ağları İnternet Çağında Toplumsal Hareketler (E. Kılıç, Çev.), İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Dahmen, N.S ve Miller, A. (2012). Redefining Iconicity: A Five Year Study of Visual Themes of Hurricane Katrina. Visual Communication Quarterly, 19(1), 4-19.
  • Dahmen, N.S ve Christensen B. (2013). 10th Anniversary Photos of 9/11 Framed as Collective Remembrance. Newspaper Research Journal, 34(2), 106-116.
  • Dahmen, N.S. ve Morrison, D.D. (2016). Place, Space, Time: Media Gatekeeping and Iconic Imagery in the Digital and Social Media Age. Digital Journalism, 4(5), 658-678.
  • Dahmen, N.S., Mielczarek ve N., Perlmutter, D.D. (2018). The Influence-Network Model of the Photojournalistic Icon. Journalism & Communication Monographs, 20(4), 264-313.
  • Draaisma, D. (2014). Bellek Metaforları. (G.Koca, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Feng, W.D. (2017). Metonymy and Visual Representation: Towards a Social Semiotic Framework of Visual Metonymy. Visual Communication, 16(4), 441-466.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S.İrvan, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Fuchs, C. (2020). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. (S.Saraçoğlu ve İ.Kalaycı, Çev.), İstanbul:NotaBene.
  • Garde-Hansen, J. (2011). Media and Memory. Edinburgh: Edinburg University Press.
  • Grayson, L. (2015). Citizen Journalism. Journalism Practice, 9(4), 568-579.
  • Güven, A. (2014). Gezi’nin Dili: Göstergebilimsel Bir İnceleme. İnsan&İnsan (2), 19-29.
  • Halbwachs, M. (2022). Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri. (B.Uçar, Çev.), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Hansen, L. (2015). How images make world politics: International icons and the case of Abu Ghraib. Review of International Studies, 41(2), 263-288.
  • Hariman, R. ve Lucaites, J.L. (2007). No Caption Needed: Iconic Photographs, Public Culture, and Liberal Democracy. Chicago: University of Chicago Press.
  • Haskins, E. (2007). Between Archive and Participation: Public Memory in a Digital Age. Rhetoric Society Quarterly, 37, 401-422.
  • Kroes, R. (2007). Photographic Memories, NH: Dartmouth College Press.
  • Kubilay, Ç. (2009). İslamcı Söylemde Kamusal Alan Tasavvuru: Devletle Tanımlanan Kamusal Alanın Millete Tahvili ve Kamusal Alanın Reddi. Alternatif Politika, c1, (s.3), 325-362.
  • Kuhn, A. (2010). Memory Texts and Memory Work: Performances of Memory in and With Visual Media. Memory Studies, XX(X), 1-16.
  • Kuhn, A. ve McAllister, K.E. (2006). Locating Memory: Photographic Acts- An Introduction. A.Kuhn ve K.E. McAllister (Ed.), Locating Memory: Photographic Acts içinde (1-19). Oxford: Berghahn Books.
  • Laclau, E. ve Mouffe, C. (1985). Hegemony & Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics, London: Verso.
  • McArthur, T. (1992). The Oxford Companion To The English Language. Oxford-NewYork: Oxford University Press.
  • Mitchell, W.J.T. (1986). Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Mortensen, M. (2011). When Citizen Photojournalism Sests the News Agenda: Neda Agha Soltan as a web 2.0 icon of post-election unrest in Iran. Global Media and Communication, 7(1), 4-16.
  • Mortensen, M. (2016). “The image speaks for itself”–or does it? Instant news icons, impromptu publics, and the 2015 European “refugee crisis.” Communication and the Public, (1), 409-422.
  • Mortensen, M., Allan, S. ve Peters, C. (2017). The Iconic Image in a Digital Age. Nordicom Review, (38), 71-86.
  • Mortensen, T.M. (2014). Blurry and Centered or Clear and Balanced?. Journalism Practice, 8(6), 704-725.
  • Murthy, D. (2011). Twitter: Microphone for the Masses?. Media, Culture & Society, 33(5), 779-789.
  • Neyzi, L. (2011). Giriş. Ali Berktay, (Ed.), Leyla Neyzi (Yay.Hz), Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye’de Bellek Çalışmaları içinde (1-13). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Nora, P. (2006). Hafıza Mekanları. (M.E.Özcan, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Olick, J.K. (2014). Kolektif Bellek: İki Farklı Kültür. (M.Güneşdoğmuş, Çev.). Moment Dergi, 1(2), 175-211.
  • Oral, M. (2006). Fotoğraf ve Toplumsal Değişme. Toplumbilim, s.19, 17-24.
  • Orhon, G. (2015). Medya ve Bellek Çalışmaları: Paralellikler, Gerilimler. İletişim: Araştırmaları Dergisi, 13(2), 9-31.
  • Pantti, M. ve Bakker, P. (2009). Misfortunes, memories and sunsets, non-professional images in Dutch media. International Journal of Cultural Studies, 12(5), 471-489.
  • Peirce, C.S. (1984). Writings of Charles S. Peirce: A Chronological Edition, Volume 2: 1867-1871, E. C. Moore (ed), Indiana University Press.
  • Perlmutter, D.D. (1998). Photojournalism and Foreign Policy: Icons of Outrage in International Crises, Westport, Conn.: Praeger.
  • Perlmutter, D.D. (2006). Hypericons: Famous news images in the internet-digital-satellite age. P. Messaris ve L. Humphreys (Ed.), Media: Transformations in Human Communication içinde (51-64). New York: Peter Lang.
  • Perlmutter, D.D. ve Dahmen, N.S. (2008). (In)visible Evidence: Pictorially Enhanced Disbelief in the Apollo Moon Landings. Visual Communication, 7(2), 229-251.
  • Peters, F.E. (1967). Greek Philosophical Terms A Historical Lexicon. New York: New York University Press.
  • Recuber, T. (2012). The Prosumption of Commemoration: Disasters, Digital Memory Banks, and Online Collective Memory. American Behavioral Scientist, 56(4), 531-549.
  • Rubinstein D. Ve Sluis, K. (2008). A Life More Photographic. Photographies, 1(1), 9-28.
  • Sontag, S. (2004). Başkalarının Acısına Bakmak. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Sturken, M. ve Cartwright, L. (2017). Practices of Looking An Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press.
  • Wallace, J. (2018). Modelling Contemporary Gatekeeping. Digital Journalism, 6(3), 274-293.
  • Zelizer, B. (1995). Competing memories: Reading the Past Against the Grain: The Shape of Memory Studies. Critical Studies in Mass Communication, 12(2), 214–239.
  • Binark, M. (2017). Algoritmaların Yarattığı Yankı Odalarında Siyasal Katılımın Olanak/sızlı/ğı. Erişim 1 Mayıs 2023, https://yenimedya.wordpress.com/2017/07/10/algoritmalarin-yarattigi-yanki-odalarinda-siyasal-katilimin-olanaksizligi/ Code of Ethics, NPPA. Erişim 27 Nisan 2023, https://nppa.org/resources/code-ethics
  • Depeli, G. (2013). Devlet Şiddetinin İkon-İmgeleri Üzerine Bir İlk Tartışma. Kampfplatz, 1(2), Erişim 12 Şubat 2023, https://www.academia.edu/7796674/Devlet_Şiddetinin_İkon_İmgeleri_Üzerine_İlk_Tartışma
  • Dursun, Ç. (t.y.) Medya Habercilik ve Gerçeklik Bağlantısı. Erişim 01 Mayıs 2023, https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/39445/mod_resource/content/1/1.hafta%20okumas%C4%B1.pdf
  • Exclusive pictures emerge of Khashoggi entering the Saudi consulate. (21 Ekim 2018). TRT World. Erişim 1 Şubat 2023, https://www.trtworld.com/turkey/exclusive-pictures-emerge-of-khashoggi-entering-the-saudi-consulate-21028
  • Helms, C. (7 Eylül 2021). Remembering 9/11: Fort Smith woman captured iconic photos of act of terror. KNWA. Erişim, 3 Şubat 2023, https://techcrunch.com/2017/02/22/instagram-carousels/
  • Howe, P. (2004). Amateur Hour. The Digital Journalist. Erişim 29 Nisan 2023, https://digitaljournalist.org/issue0406/howe.html
  • Hoskins, A. (2017). Archive Me! Media, Memory, Uncertainty. Erişim 02 Mayıs 2023, http://eprints.gla.ac.uk/119904/1/119904.pdf
  • Iconic photo of Che Guevara taken. History.com. Erişim 30 Ocak 2023, https://www.history.com/this-day-in-history/iconic-photo-of-che-guevara-taken
  • Kaşıkçı’nın daha önce paylaşılmayan konsolosluğa giriş görüntülerine ulaşıldı. (21 Ekim 2018). Sputniknews. Erişim 1 Şubat 2023, https://sputniknews.com.tr/20181021/suudi-arabistan-trt-world-goruntuler-cemal-kasikci-buyukelcilik-1035766838.html
  • Özhan Koçak, D. (2017). Collective Memory and Digital Practices of Remembrance. Erişim 02 Mayıs 2023, https://www.academia.edu/33278019/Collective_Memory_and_Digital_Practices_of_Remembrance
  • Zdanowicz, C. (15 Ocak 2014). Miracle on the Hudson Twitpic changed his life. CNN. Erişim 1 Şubat 2023, http://edition.cnn.com/2014/01/15/tech/hudson-landing-twitpic-krums/

Une analyse sur le lien entre la photo iconique et la mémoire collective à l'ère numérique

Yıl 2023, Sayı: 38, 84 - 110, 30.06.2023
https://doi.org/10.16878/gsuilet.1255403

Öz

Les photographies iconiques sont de puissantes images visuelles qui représentent des moments, des événements et des personnages historiquement significatifs. Elles facilitent la compréhension des événements et la mémorisation du passé pour les spectateurs. Puisqu’elles véhiculent un message discursif, elles font l’objet de luttes idéologiques. Les photos devenues iconiques avec le temps, accessibles au plus grand nombre jouent un rôle important dans la construction de la mémoire collective. Dans cette étude, le processus d’iconisation des photos est abordé dans le cadre des médias traditionnels et numériques. Pour qu’une photo devienne iconique dans un média traditionnel, elle doit être éditée avant sa publication. En revanche, à l’ère numérique, où les professionnels du média perdent de l’influence, ce processus subit des changements. Dans les médias numériques, qui favorisent la culture participative, les photographies iconiques émergent à travers les pratiques des utilisateurs ; grâce à cela, les photos prises par des personnes ordinaires peuvent devenir iconiques. Dans cette analyse, les changements survenus dans les conditions permettant la naissance de photos iconiques, qui sont un symbole de la mémoire collective ainsi que les conséquences de ces changements sont examinées avec une attention portée aux liens entre la photographie et la mémoire. Il en ressort que, dans le monde numérique d’aujourd’hui, la mémoire collective repose sur une base plus démocratique et pluraliste, compte tenu les multiples manières de voir qui peuvent s’exprimer.

Kaynakça

  • Alptürk, O. (2015). Geçmişten Günümüze İkonik Fotoğraf. Kontrast Dergi, 37-39.
  • Assmann, J. (2018). Kültürel Bellek. (A.Tekin, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Assmann, J. ve Czaplicka J. (1995). Collective Memory and Cultural Identity. New German Critique, 65, 125-133.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida. (R. Akçakaya, Çev), İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Başaran İnce, G. (2010). Medya ve Toplumsal Hafıza. Kültür ve İletişim, 13(1), 9-29.
  • Başaran İnce, G. (2014). Digital Culture, New Media and The Transformation of Collective Memory. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 21, 9-29.
  • Başlar, G. (2018). “Kullanıcı Üretimi” Kolektif Hafıza: Adalet Yürüyüşü Örneği. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 28, 143-175.
  • Becker, H.S. (2006). Fotoğraf ve Sosyoloji. (B.Yanıkkaya, Çev.), Toplumbilim, s.19, 45-67.
  • Berger, J. (2015). Bir Fotoğrafı Anlamak. (B. Eyüboğlu, Y. Salman, M. Gürsoy Sökmen, S. Sökmen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berger, J. ve Mohr. J. (2007). Anlatmanın Bir Başka Biçimi. (O.Akınhay, Çev.), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Bergson, H. (1988). Matter and Memory. New York: Zone Boo.
  • Bleiker, R. (2018). Mapping Visual Global Politics. R.Bleiker (Ed.), Visual Global Politics içinde (1-29). NewYork: Routledge.
  • Brink, C. (2000). Secular Icons: Looking at Photographs from Nazi Concentration Camps. History&Memory, 12(1), 135-150.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, I. Cilt: Ağ Toplumunun Yükselişi (E. Kılıç, Çev.), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2013). İsyan ve Umut Ağları İnternet Çağında Toplumsal Hareketler (E. Kılıç, Çev.), İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Dahmen, N.S ve Miller, A. (2012). Redefining Iconicity: A Five Year Study of Visual Themes of Hurricane Katrina. Visual Communication Quarterly, 19(1), 4-19.
  • Dahmen, N.S ve Christensen B. (2013). 10th Anniversary Photos of 9/11 Framed as Collective Remembrance. Newspaper Research Journal, 34(2), 106-116.
  • Dahmen, N.S. ve Morrison, D.D. (2016). Place, Space, Time: Media Gatekeeping and Iconic Imagery in the Digital and Social Media Age. Digital Journalism, 4(5), 658-678.
  • Dahmen, N.S., Mielczarek ve N., Perlmutter, D.D. (2018). The Influence-Network Model of the Photojournalistic Icon. Journalism & Communication Monographs, 20(4), 264-313.
  • Draaisma, D. (2014). Bellek Metaforları. (G.Koca, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Feng, W.D. (2017). Metonymy and Visual Representation: Towards a Social Semiotic Framework of Visual Metonymy. Visual Communication, 16(4), 441-466.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S.İrvan, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Fuchs, C. (2020). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. (S.Saraçoğlu ve İ.Kalaycı, Çev.), İstanbul:NotaBene.
  • Garde-Hansen, J. (2011). Media and Memory. Edinburgh: Edinburg University Press.
  • Grayson, L. (2015). Citizen Journalism. Journalism Practice, 9(4), 568-579.
  • Güven, A. (2014). Gezi’nin Dili: Göstergebilimsel Bir İnceleme. İnsan&İnsan (2), 19-29.
  • Halbwachs, M. (2022). Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri. (B.Uçar, Çev.), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Hansen, L. (2015). How images make world politics: International icons and the case of Abu Ghraib. Review of International Studies, 41(2), 263-288.
  • Hariman, R. ve Lucaites, J.L. (2007). No Caption Needed: Iconic Photographs, Public Culture, and Liberal Democracy. Chicago: University of Chicago Press.
  • Haskins, E. (2007). Between Archive and Participation: Public Memory in a Digital Age. Rhetoric Society Quarterly, 37, 401-422.
  • Kroes, R. (2007). Photographic Memories, NH: Dartmouth College Press.
  • Kubilay, Ç. (2009). İslamcı Söylemde Kamusal Alan Tasavvuru: Devletle Tanımlanan Kamusal Alanın Millete Tahvili ve Kamusal Alanın Reddi. Alternatif Politika, c1, (s.3), 325-362.
  • Kuhn, A. (2010). Memory Texts and Memory Work: Performances of Memory in and With Visual Media. Memory Studies, XX(X), 1-16.
  • Kuhn, A. ve McAllister, K.E. (2006). Locating Memory: Photographic Acts- An Introduction. A.Kuhn ve K.E. McAllister (Ed.), Locating Memory: Photographic Acts içinde (1-19). Oxford: Berghahn Books.
  • Laclau, E. ve Mouffe, C. (1985). Hegemony & Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics, London: Verso.
  • McArthur, T. (1992). The Oxford Companion To The English Language. Oxford-NewYork: Oxford University Press.
  • Mitchell, W.J.T. (1986). Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Mortensen, M. (2011). When Citizen Photojournalism Sests the News Agenda: Neda Agha Soltan as a web 2.0 icon of post-election unrest in Iran. Global Media and Communication, 7(1), 4-16.
  • Mortensen, M. (2016). “The image speaks for itself”–or does it? Instant news icons, impromptu publics, and the 2015 European “refugee crisis.” Communication and the Public, (1), 409-422.
  • Mortensen, M., Allan, S. ve Peters, C. (2017). The Iconic Image in a Digital Age. Nordicom Review, (38), 71-86.
  • Mortensen, T.M. (2014). Blurry and Centered or Clear and Balanced?. Journalism Practice, 8(6), 704-725.
  • Murthy, D. (2011). Twitter: Microphone for the Masses?. Media, Culture & Society, 33(5), 779-789.
  • Neyzi, L. (2011). Giriş. Ali Berktay, (Ed.), Leyla Neyzi (Yay.Hz), Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye’de Bellek Çalışmaları içinde (1-13). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Nora, P. (2006). Hafıza Mekanları. (M.E.Özcan, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Olick, J.K. (2014). Kolektif Bellek: İki Farklı Kültür. (M.Güneşdoğmuş, Çev.). Moment Dergi, 1(2), 175-211.
  • Oral, M. (2006). Fotoğraf ve Toplumsal Değişme. Toplumbilim, s.19, 17-24.
  • Orhon, G. (2015). Medya ve Bellek Çalışmaları: Paralellikler, Gerilimler. İletişim: Araştırmaları Dergisi, 13(2), 9-31.
  • Pantti, M. ve Bakker, P. (2009). Misfortunes, memories and sunsets, non-professional images in Dutch media. International Journal of Cultural Studies, 12(5), 471-489.
  • Peirce, C.S. (1984). Writings of Charles S. Peirce: A Chronological Edition, Volume 2: 1867-1871, E. C. Moore (ed), Indiana University Press.
  • Perlmutter, D.D. (1998). Photojournalism and Foreign Policy: Icons of Outrage in International Crises, Westport, Conn.: Praeger.
  • Perlmutter, D.D. (2006). Hypericons: Famous news images in the internet-digital-satellite age. P. Messaris ve L. Humphreys (Ed.), Media: Transformations in Human Communication içinde (51-64). New York: Peter Lang.
  • Perlmutter, D.D. ve Dahmen, N.S. (2008). (In)visible Evidence: Pictorially Enhanced Disbelief in the Apollo Moon Landings. Visual Communication, 7(2), 229-251.
  • Peters, F.E. (1967). Greek Philosophical Terms A Historical Lexicon. New York: New York University Press.
  • Recuber, T. (2012). The Prosumption of Commemoration: Disasters, Digital Memory Banks, and Online Collective Memory. American Behavioral Scientist, 56(4), 531-549.
  • Rubinstein D. Ve Sluis, K. (2008). A Life More Photographic. Photographies, 1(1), 9-28.
  • Sontag, S. (2004). Başkalarının Acısına Bakmak. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Sturken, M. ve Cartwright, L. (2017). Practices of Looking An Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press.
  • Wallace, J. (2018). Modelling Contemporary Gatekeeping. Digital Journalism, 6(3), 274-293.
  • Zelizer, B. (1995). Competing memories: Reading the Past Against the Grain: The Shape of Memory Studies. Critical Studies in Mass Communication, 12(2), 214–239.
  • Binark, M. (2017). Algoritmaların Yarattığı Yankı Odalarında Siyasal Katılımın Olanak/sızlı/ğı. Erişim 1 Mayıs 2023, https://yenimedya.wordpress.com/2017/07/10/algoritmalarin-yarattigi-yanki-odalarinda-siyasal-katilimin-olanaksizligi/ Code of Ethics, NPPA. Erişim 27 Nisan 2023, https://nppa.org/resources/code-ethics
  • Depeli, G. (2013). Devlet Şiddetinin İkon-İmgeleri Üzerine Bir İlk Tartışma. Kampfplatz, 1(2), Erişim 12 Şubat 2023, https://www.academia.edu/7796674/Devlet_Şiddetinin_İkon_İmgeleri_Üzerine_İlk_Tartışma
  • Dursun, Ç. (t.y.) Medya Habercilik ve Gerçeklik Bağlantısı. Erişim 01 Mayıs 2023, https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/39445/mod_resource/content/1/1.hafta%20okumas%C4%B1.pdf
  • Exclusive pictures emerge of Khashoggi entering the Saudi consulate. (21 Ekim 2018). TRT World. Erişim 1 Şubat 2023, https://www.trtworld.com/turkey/exclusive-pictures-emerge-of-khashoggi-entering-the-saudi-consulate-21028
  • Helms, C. (7 Eylül 2021). Remembering 9/11: Fort Smith woman captured iconic photos of act of terror. KNWA. Erişim, 3 Şubat 2023, https://techcrunch.com/2017/02/22/instagram-carousels/
  • Howe, P. (2004). Amateur Hour. The Digital Journalist. Erişim 29 Nisan 2023, https://digitaljournalist.org/issue0406/howe.html
  • Hoskins, A. (2017). Archive Me! Media, Memory, Uncertainty. Erişim 02 Mayıs 2023, http://eprints.gla.ac.uk/119904/1/119904.pdf
  • Iconic photo of Che Guevara taken. History.com. Erişim 30 Ocak 2023, https://www.history.com/this-day-in-history/iconic-photo-of-che-guevara-taken
  • Kaşıkçı’nın daha önce paylaşılmayan konsolosluğa giriş görüntülerine ulaşıldı. (21 Ekim 2018). Sputniknews. Erişim 1 Şubat 2023, https://sputniknews.com.tr/20181021/suudi-arabistan-trt-world-goruntuler-cemal-kasikci-buyukelcilik-1035766838.html
  • Özhan Koçak, D. (2017). Collective Memory and Digital Practices of Remembrance. Erişim 02 Mayıs 2023, https://www.academia.edu/33278019/Collective_Memory_and_Digital_Practices_of_Remembrance
  • Zdanowicz, C. (15 Ocak 2014). Miracle on the Hudson Twitpic changed his life. CNN. Erişim 1 Şubat 2023, http://edition.cnn.com/2014/01/15/tech/hudson-landing-twitpic-krums/

An Evaluation of the Relation Between Iconic Photograph and Collective Memory in Digital Age

Yıl 2023, Sayı: 38, 84 - 110, 30.06.2023
https://doi.org/10.16878/gsuilet.1255403

Öz

Iconic photographs are powerful visual images that represent historically significant moments,
events and people. They have the potential to guide the viewer in making sense of events and remembering the past and the discursive value they possess turn them into a tool of ideological struggle. Unlike ordinary photographs, the photographs that become iconic reach large audiences and play an important role in structuring collective memory. This study discusses the process through which photographs reach iconic value in both traditional and digital media structures. Within the traditional media structure, in order for a photograph to become iconic, it should first go through an editorial filter. This process has changed in digital age with the end of the media professionals’ monopoly. In digital media, which enables participatory culture, iconic photographs emerge through user practices, so the photographs taken by ordinary citizen can also become iconic. This study discusses the changes in the conditions that reveal iconic photographs, which are the visual records of collective memory, in digital age. The consequences of this change are also discussed within the framework of the relationship between photography and memory. It is concluded that collective memory has the potential to be created in a more pluralistic and democratic way in a visual universe where different ways of seeing are included.

Kaynakça

  • Alptürk, O. (2015). Geçmişten Günümüze İkonik Fotoğraf. Kontrast Dergi, 37-39.
  • Assmann, J. (2018). Kültürel Bellek. (A.Tekin, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Assmann, J. ve Czaplicka J. (1995). Collective Memory and Cultural Identity. New German Critique, 65, 125-133.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida. (R. Akçakaya, Çev), İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Başaran İnce, G. (2010). Medya ve Toplumsal Hafıza. Kültür ve İletişim, 13(1), 9-29.
  • Başaran İnce, G. (2014). Digital Culture, New Media and The Transformation of Collective Memory. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 21, 9-29.
  • Başlar, G. (2018). “Kullanıcı Üretimi” Kolektif Hafıza: Adalet Yürüyüşü Örneği. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 28, 143-175.
  • Becker, H.S. (2006). Fotoğraf ve Sosyoloji. (B.Yanıkkaya, Çev.), Toplumbilim, s.19, 45-67.
  • Berger, J. (2015). Bir Fotoğrafı Anlamak. (B. Eyüboğlu, Y. Salman, M. Gürsoy Sökmen, S. Sökmen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berger, J. ve Mohr. J. (2007). Anlatmanın Bir Başka Biçimi. (O.Akınhay, Çev.), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Bergson, H. (1988). Matter and Memory. New York: Zone Boo.
  • Bleiker, R. (2018). Mapping Visual Global Politics. R.Bleiker (Ed.), Visual Global Politics içinde (1-29). NewYork: Routledge.
  • Brink, C. (2000). Secular Icons: Looking at Photographs from Nazi Concentration Camps. History&Memory, 12(1), 135-150.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, I. Cilt: Ağ Toplumunun Yükselişi (E. Kılıç, Çev.), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2013). İsyan ve Umut Ağları İnternet Çağında Toplumsal Hareketler (E. Kılıç, Çev.), İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Dahmen, N.S ve Miller, A. (2012). Redefining Iconicity: A Five Year Study of Visual Themes of Hurricane Katrina. Visual Communication Quarterly, 19(1), 4-19.
  • Dahmen, N.S ve Christensen B. (2013). 10th Anniversary Photos of 9/11 Framed as Collective Remembrance. Newspaper Research Journal, 34(2), 106-116.
  • Dahmen, N.S. ve Morrison, D.D. (2016). Place, Space, Time: Media Gatekeeping and Iconic Imagery in the Digital and Social Media Age. Digital Journalism, 4(5), 658-678.
  • Dahmen, N.S., Mielczarek ve N., Perlmutter, D.D. (2018). The Influence-Network Model of the Photojournalistic Icon. Journalism & Communication Monographs, 20(4), 264-313.
  • Draaisma, D. (2014). Bellek Metaforları. (G.Koca, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Feng, W.D. (2017). Metonymy and Visual Representation: Towards a Social Semiotic Framework of Visual Metonymy. Visual Communication, 16(4), 441-466.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S.İrvan, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Fuchs, C. (2020). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. (S.Saraçoğlu ve İ.Kalaycı, Çev.), İstanbul:NotaBene.
  • Garde-Hansen, J. (2011). Media and Memory. Edinburgh: Edinburg University Press.
  • Grayson, L. (2015). Citizen Journalism. Journalism Practice, 9(4), 568-579.
  • Güven, A. (2014). Gezi’nin Dili: Göstergebilimsel Bir İnceleme. İnsan&İnsan (2), 19-29.
  • Halbwachs, M. (2022). Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri. (B.Uçar, Çev.), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Hansen, L. (2015). How images make world politics: International icons and the case of Abu Ghraib. Review of International Studies, 41(2), 263-288.
  • Hariman, R. ve Lucaites, J.L. (2007). No Caption Needed: Iconic Photographs, Public Culture, and Liberal Democracy. Chicago: University of Chicago Press.
  • Haskins, E. (2007). Between Archive and Participation: Public Memory in a Digital Age. Rhetoric Society Quarterly, 37, 401-422.
  • Kroes, R. (2007). Photographic Memories, NH: Dartmouth College Press.
  • Kubilay, Ç. (2009). İslamcı Söylemde Kamusal Alan Tasavvuru: Devletle Tanımlanan Kamusal Alanın Millete Tahvili ve Kamusal Alanın Reddi. Alternatif Politika, c1, (s.3), 325-362.
  • Kuhn, A. (2010). Memory Texts and Memory Work: Performances of Memory in and With Visual Media. Memory Studies, XX(X), 1-16.
  • Kuhn, A. ve McAllister, K.E. (2006). Locating Memory: Photographic Acts- An Introduction. A.Kuhn ve K.E. McAllister (Ed.), Locating Memory: Photographic Acts içinde (1-19). Oxford: Berghahn Books.
  • Laclau, E. ve Mouffe, C. (1985). Hegemony & Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics, London: Verso.
  • McArthur, T. (1992). The Oxford Companion To The English Language. Oxford-NewYork: Oxford University Press.
  • Mitchell, W.J.T. (1986). Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Mortensen, M. (2011). When Citizen Photojournalism Sests the News Agenda: Neda Agha Soltan as a web 2.0 icon of post-election unrest in Iran. Global Media and Communication, 7(1), 4-16.
  • Mortensen, M. (2016). “The image speaks for itself”–or does it? Instant news icons, impromptu publics, and the 2015 European “refugee crisis.” Communication and the Public, (1), 409-422.
  • Mortensen, M., Allan, S. ve Peters, C. (2017). The Iconic Image in a Digital Age. Nordicom Review, (38), 71-86.
  • Mortensen, T.M. (2014). Blurry and Centered or Clear and Balanced?. Journalism Practice, 8(6), 704-725.
  • Murthy, D. (2011). Twitter: Microphone for the Masses?. Media, Culture & Society, 33(5), 779-789.
  • Neyzi, L. (2011). Giriş. Ali Berktay, (Ed.), Leyla Neyzi (Yay.Hz), Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye’de Bellek Çalışmaları içinde (1-13). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Nora, P. (2006). Hafıza Mekanları. (M.E.Özcan, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Olick, J.K. (2014). Kolektif Bellek: İki Farklı Kültür. (M.Güneşdoğmuş, Çev.). Moment Dergi, 1(2), 175-211.
  • Oral, M. (2006). Fotoğraf ve Toplumsal Değişme. Toplumbilim, s.19, 17-24.
  • Orhon, G. (2015). Medya ve Bellek Çalışmaları: Paralellikler, Gerilimler. İletişim: Araştırmaları Dergisi, 13(2), 9-31.
  • Pantti, M. ve Bakker, P. (2009). Misfortunes, memories and sunsets, non-professional images in Dutch media. International Journal of Cultural Studies, 12(5), 471-489.
  • Peirce, C.S. (1984). Writings of Charles S. Peirce: A Chronological Edition, Volume 2: 1867-1871, E. C. Moore (ed), Indiana University Press.
  • Perlmutter, D.D. (1998). Photojournalism and Foreign Policy: Icons of Outrage in International Crises, Westport, Conn.: Praeger.
  • Perlmutter, D.D. (2006). Hypericons: Famous news images in the internet-digital-satellite age. P. Messaris ve L. Humphreys (Ed.), Media: Transformations in Human Communication içinde (51-64). New York: Peter Lang.
  • Perlmutter, D.D. ve Dahmen, N.S. (2008). (In)visible Evidence: Pictorially Enhanced Disbelief in the Apollo Moon Landings. Visual Communication, 7(2), 229-251.
  • Peters, F.E. (1967). Greek Philosophical Terms A Historical Lexicon. New York: New York University Press.
  • Recuber, T. (2012). The Prosumption of Commemoration: Disasters, Digital Memory Banks, and Online Collective Memory. American Behavioral Scientist, 56(4), 531-549.
  • Rubinstein D. Ve Sluis, K. (2008). A Life More Photographic. Photographies, 1(1), 9-28.
  • Sontag, S. (2004). Başkalarının Acısına Bakmak. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Sturken, M. ve Cartwright, L. (2017). Practices of Looking An Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press.
  • Wallace, J. (2018). Modelling Contemporary Gatekeeping. Digital Journalism, 6(3), 274-293.
  • Zelizer, B. (1995). Competing memories: Reading the Past Against the Grain: The Shape of Memory Studies. Critical Studies in Mass Communication, 12(2), 214–239.
  • Binark, M. (2017). Algoritmaların Yarattığı Yankı Odalarında Siyasal Katılımın Olanak/sızlı/ğı. Erişim 1 Mayıs 2023, https://yenimedya.wordpress.com/2017/07/10/algoritmalarin-yarattigi-yanki-odalarinda-siyasal-katilimin-olanaksizligi/ Code of Ethics, NPPA. Erişim 27 Nisan 2023, https://nppa.org/resources/code-ethics
  • Depeli, G. (2013). Devlet Şiddetinin İkon-İmgeleri Üzerine Bir İlk Tartışma. Kampfplatz, 1(2), Erişim 12 Şubat 2023, https://www.academia.edu/7796674/Devlet_Şiddetinin_İkon_İmgeleri_Üzerine_İlk_Tartışma
  • Dursun, Ç. (t.y.) Medya Habercilik ve Gerçeklik Bağlantısı. Erişim 01 Mayıs 2023, https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/39445/mod_resource/content/1/1.hafta%20okumas%C4%B1.pdf
  • Exclusive pictures emerge of Khashoggi entering the Saudi consulate. (21 Ekim 2018). TRT World. Erişim 1 Şubat 2023, https://www.trtworld.com/turkey/exclusive-pictures-emerge-of-khashoggi-entering-the-saudi-consulate-21028
  • Helms, C. (7 Eylül 2021). Remembering 9/11: Fort Smith woman captured iconic photos of act of terror. KNWA. Erişim, 3 Şubat 2023, https://techcrunch.com/2017/02/22/instagram-carousels/
  • Howe, P. (2004). Amateur Hour. The Digital Journalist. Erişim 29 Nisan 2023, https://digitaljournalist.org/issue0406/howe.html
  • Hoskins, A. (2017). Archive Me! Media, Memory, Uncertainty. Erişim 02 Mayıs 2023, http://eprints.gla.ac.uk/119904/1/119904.pdf
  • Iconic photo of Che Guevara taken. History.com. Erişim 30 Ocak 2023, https://www.history.com/this-day-in-history/iconic-photo-of-che-guevara-taken
  • Kaşıkçı’nın daha önce paylaşılmayan konsolosluğa giriş görüntülerine ulaşıldı. (21 Ekim 2018). Sputniknews. Erişim 1 Şubat 2023, https://sputniknews.com.tr/20181021/suudi-arabistan-trt-world-goruntuler-cemal-kasikci-buyukelcilik-1035766838.html
  • Özhan Koçak, D. (2017). Collective Memory and Digital Practices of Remembrance. Erişim 02 Mayıs 2023, https://www.academia.edu/33278019/Collective_Memory_and_Digital_Practices_of_Remembrance
  • Zdanowicz, C. (15 Ocak 2014). Miracle on the Hudson Twitpic changed his life. CNN. Erişim 1 Şubat 2023, http://edition.cnn.com/2014/01/15/tech/hudson-landing-twitpic-krums/
Toplam 71 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Merve Şıvgın 0000-0001-9729-732X

Erken Görünüm Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 7 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Şıvgın, Z. M. (2023). Dijital Çağda İkonik Fotoğraf ve Toplumsal Hafıza İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(38), 84-110. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1255403

Creative Commons Lisansı